کتاب دادهکاوی برای تحلیل خودکار کسب و کار: مفاهیم، فنون و کاربردها در پایتون نوشتۀ گالیت شمولی، پیتر سی. بروس، پیتر گِدِك، نیتین آر. پاتل؛ ترجمۀ محمدرضا فقیهی حبیب آبادی، دانشیار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی و سمانه تات، دانشآموخته دکتری این دانشگاه، منتشر شد.
این کتاب برای نخستین بار در سال 1402، در 794 صفحه در قطع وزیری و در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است و با قیمت 3.970.000 ریال عرضه میشود.
در سالهای پایانی قرن بیستم و با افزایش سرعت محاسبات رایانهای، حجم دادهها رو به فزونی نهاد و در نتیجه تحلیل دادهها و بهویژه استخراج الگوهای پنهان در آنها اهمیت بسیاری یافت. در آن زمان، نیاز به کشف و استخراج این الگوها به تأسیس رشتۀ دادهکاوی انجامید که در سازمانها و شرکتهای بزرگ گوناگون جهان بهکار گرفته شد. رشد نمایی حجم دادهها و سرعت رو به فزونی پردازش آنها بهویژه در دهۀ دوم قرن بیست و یکم، رشتۀ تخصصی علوم دادهها را شکل داده است که در آن علوم آمار، ریاضی، علوم و مهندسی کامپیوتر نقش دارند.
امروزه با اینکه رشتۀ علوم دادهها در جهان در مرکز توجه مدیران و مراکز دانشگاهی قرار گرفته است، اما هستۀ اصلی کار یک متخصص علوم دادهها استخراج دانایی از دادههاست، که اغلب با فنون دادهکاوی انجام میشود.
از آنجا که دادهکاوی از دو تخصص آمار و علوم کامپیوتر بهره میبرد و بدون توجه به هر دو موضوع نمیتوان بیشترین استفاده را از آن برد، وجود منبعی که با عنایت به هر دو موضوع، خواننده را به اجرای درست طرحهای دادهکاوی رهنمون سازد، بسیار بااهمیت است. کتابهای بسیاری در جهان در زمینۀ دادهکاوی منتشر شدهاند که بیشتر آنها از جامعیت و رویکرد مناسبی برخوردار نیستند.؛ این در حالی است که در منابع فارسی نیز کاستیها بسیارندزیرا بررسیها نشان میدهد که معدود کتابهای موجود به زبان فارسی، هیچیک قابلیت استفاده در آموزش دانشگاهی را ندارند. به این دلیل، کتاب دادهکاوی برای تحلیل خودکار کسب و کار: مفاهیم، فنون و کاربردها در پایتون که ویژگیهای مناسب و پُرشماری دارد برای ترجمه انتخاب شد.
این یادآوری لازم است که دادهکاوی در بسیاری از حوزهها بهکار گرفته میشود، یکی از مهمترین آنها تحلیل خودکار کسب و کار (Business Analytics) است که در هر سازمان، نهاد و شرکتی کاربرد دارد.
این کتاب، دادهکاوی را برای تحلیل خودکار کسب و کار و با استفاده از زبان «پایتون» تشریح میکند، اما خواننده با درک مفاهیم و فنون آن این توانایی را خواهد داشت که در همۀ زمینهها دادهکاوی را بهکار گیرد.
دانشجویان و علاقهمندان میتوانند برای خرید این کتاب به دفتر فروش مرکز نشر آثار علمی دانشگاه شهید بهشتی واقع در ساختمان فنّاوری اطلاعات (IT)، طبقۀ همکف مراجعه کنند یا ازطریق وبگاه این مرکز برخط سفارش دهند. همچنین خرید فایل الکترونیک کتاب نیز از وبگاه «فیدیبو»، «بوکت» و «طاقچه» امکانپذیر است.