صفحه اصلی
سامانه جامع مديریت آموزش و یادگیری (LTMS) مركز آموزش های تخصصی دانشگاه پیاده‌سازی شد
  • 60821 بازدید

مركز آموزش‌هاي تخصصي دانشگاه، مدیریت یادگیری و محتوای آموزشی را در قالب سامانه جامع مديريت و يادگيري (LTMS ) را در راستاي  ارتقاء زيرساخت نرم افزاري  در سال 1400 پیادهسازی و مورد بهره‌برداری قرار داده است.

​​​​​​​

​​​​​​​سامانه جامع آموزش و یادگیری مرکز آموزش‌های تخصصی (LTMS-learning/Training management System)، برپایه "دیدگاه نوین آموزش و یادگیری" براساس استاندارد تخصصی آموزش و یادگیری ISO29993 و آخرین فناوری نرم‌افزاری پیشرفته، توسعه یافته است.​​​​​​​

​​​​​​​ سامانه مذکور، با هدف پوشش 360 درجۀ فرآيندهاي عملياتي مركز آموزش‌هاي تخصصي در راستاي پوشش كامل ابعادِ نيازهاي فعلي/عملياتي و همچنين نيازهاي توسعه‌اي آتي (تحت مطالعات آينده آموزش و يادگيري و متقاضيان) مبتني بر الزامات ِاستاندارد بين‌المللي تخصصي آموزش (ISO29993) اعتباردهنده معتبر اتحاديه اروپا (BQC) برحسب گواهينامه دريافتي، طراحي و توسعه يافته و در حال حاضر مورد بهره‌برداری فراگير قرار گرفته است.

از خصوصيت زيرساخت این سامانه می توان به میزبانی سامانه تحت دیتا سِنتر ملی(با امکان محدود سازی امنیتی دسترسی به آیپی از ایران)؛ پایایی حاصل از پيش بيني و محاسبه قياس پذيري خدمات (براساس کثرت کاربران دانشپذیر لحظه ای)، طبق استقرار بر سخت افزار سرورهای اختصاصی با ظرفيت پردازشي بسيار قوي و پهناي باند ( بدون لحظه ای خارج از سرویس قرار گرفتن سامانه) و همچنین رعايت اصول پدافند غير عامل و امنيت اشاره کرد.

پوشش 360 درجه فرایند برنامه‌ریزی و آموزش/يادگيري؛ پيادهسازي شده مبتنی بر اصول مدیریت یادگیری/یادگیری الکترونیکی/خُرد آموزشی/یادگیری سیار(موبایل لرنینگML/) يادگيري حضوري/يادگيري تركيبي(نيمه حضوريBL ) براساس توصيه‌هاي استاندارد تخصصي آموزش (ISO29993) توسعه‌یافته براساس تمام نیازهای آموزشی سازمان ها با قابلیت بازآموزی، توان افزایی، دانش افزایی(و مدیریت دانش تکوینی)، ویژه دوره‌های کوتاه مدت تخصصی و میان مدت حرفه‌ای و همچنین پوشش کامل چهارمحور(TMS/LTMS/LCMS/RTCS) استاندارد آموزش و يادگيري: مدیریت آموزش، مدیریت یادگیری، مدیریت محتوای آموزشی و کلاس مجازی از مهم‌ترین خصوصیات كاركردي سامانه فوق است.

​​​​

جدول-1)- محورهای فرآیندی مدیریت آموزش و یادگیری تحت پوشش سامانه(دیدگاه اجرایی دوره های آموزشی : حضوری، نیمه حضوری، مجازی)

ردیف

محور فرآیندی

رویکرد

میزان پوشش

1

مدیریت آموزش(TMS)

آگاه سازی و ارتباط با ذینفعان( تحت پیام های سامانه ، پیام های مخابراتی و ایمیل داخلی) پایگاه داده ذینفعان(دانشجوبان،فراگیران،مدرسین)تعاریف درس محتوا و دوره آموزشی، فرایند های حامی آموزش( ثبت نام ، خویش ثبت نام ، کارنامه تحصیلی ، و گواهی نامه با امکان اعتبار سنجی مقاوم به جعل،  محاسبات حق التدریس مدرسين، مدیریت مالی( هزينه فياده)، درگاه پرداخت برخط ویژه دوره ای آزاد مدیریت محدوده فعالیت کاربران ، زیر سامانه رَدیابی آموزشی فراگیران مسئولین آموزش سازمان ها،  و..

100 درصد

2

مدیریت محتوی یادگیری(LCMS)

(عرضه محتوا و مطالب آموزشی)

مدیریت بارگزاری محتوای آموزشی(فیلم کمک آموزشی، محتوای خود آموزی، برنامه ریزی جلسات کلاس مجازی و ایجاد دسترسی ورود به کلاس ) مدیریت امنیت حقوق معنوی محتوای آموزش( غیر قابل برداشت نمودن)- مدیریت دسترسی فراگيران  به جلسات ضبط شده ( جهت بازبيني و خودآموزي)و..

100 درصد

3

مدیریت یادگیری(LMS)

(برنامه ریزی آموزشی و ارزیابی های تشخیصی، اندازه گیری اثربخشی آموزش)

مدیریت آزمون های تشخیصی و نهایی تستی تشریحی ، و ارزیابی آموزشی فراگیران ، مدیریت اجزا حامی آموزشی( جلسات برخط گفتگوی آموزشی متنی)، تعریف تکلیف و اخذ تکالیف درسی ویژه فراگیران ،دفترچه نمرات( حاصل از  جمع بندی (نتایج تکلیف، آزمون ها )،ارزیابی های کیفی آموزش و...

100 درصد

4

مدیریت کلاس مَجازی (RTCS)

برگزاری کلاس مجازی برخط ، نگهداری مستندات آموزشی نظیر خود آموز و فایل های ضروری لازم به ارائه در کلاس مجازی، ضبط جلسات آموزشی و..

100 درصد

5

زیر سامانه های کاربردی

زیر سامانه میزخدمت حضوری  خدمات (وبك كيوسك خدمات/پيشخوان الكترونيكي)، زیر سامانه  مدیریت برگزاری آزمون های استخدامی، و زیرسامانه فروشگاه محصولات فرایندی cMooc  ( فروشگاه خُرد آموزی)

* شايان ذكر است سامانه cMooc  ورد پياده سازي و اتمام مرحله بهره برداري مي باشد

در حال انجام

افزودن نظرات