
دانشگاه شهید بهشتی
مراسم تقدیر از مدرسان برگزیده دانشگاه شهید بهشتی و تجلیل از اعضای هیئت علمی بازنشسته در سال 1396 و جشن نیمه شعبان، سه شنبه 11 اردیبهشت ماه، در تالار ابوریحان مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا پورذهبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، دکتر افضلیان معاون آموزشی و دکتر یمنی استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی سخنرانان اصلی این مراسم بودند.
در این مراسم که در آستانه روز بزرگداشت مقام معلم و سالروز میلاد حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد، از 23 مدرس برگزیده آموزشی و 20 عضو هیئت علمی که در سال 1396 بازنشسته شده اند با حضور جمعی از اعضای هیات رئیسه تقدیر شد.
سخنان حجتالاسلاموالمسلمین حاجآقا پور ذهبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
حجتالاسلاموالمسلمین حاجآقا پور ذهبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه که در آیین تقدیر از استادان برگزیده آموزشی دانشگاه سخن میگفت با گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری مرتضی و تبریک روز معلم، به قرائت حدیثی در فضیلت علم و عالم پرداخت و اظهار داشت: حضرت علی میفرمایند: الا لا تَنالُ الْعِلْمَ اِلاّ بِسِتَّةٍ ؛ سَاُنبیکَ عَنْ مَجموعِها بِبَیانِ: ذَکاءٌ وَ حِرصٌ وَاصْطِبارٌ وبُلْغَةٌ ؛ و اِرشادُ اُستادٍ وَ طولُ زَمانِ؛ هرگز به علم دست نمییابی مگر با
شش چیز؛ که من در این سخن، تو را از همه آنها آگاه میکنم: هوش، حرص، شکیبایی، شایستگی؛ راهنمایی استاد و طول زمان.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با اشاره به سالروز میلاد حضرت ولیعصر میلاد حضرت ولیعصر (عج) و تقارن آن با روز بزرگداشت مقام معلم خاطرنشان کرد: حضرت ولیعصر (عج) معلم بشریت و انسان کامل است، اعلم العلما و احکم الحکما است و در روایت آمده که در زمان ظهور ایشان علم بشر کامل میشود، انتظار فرج امام زمان، تعارف نیست.
سخنان دکتر سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی
دکتر سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، در مراسم تقدیر از مدرسان برگزیده دانشگاه شهید بهشتی و جشن نیمه شعبان با تبریک سالروز میلاد قائم آل محمد (ص) و روز معلم گفت: حضور در این جلسه پاسبان بودن ارزش علم و عزت معلمی است که متأسفانه بعضیها از آن محروم هستند. روز معلم باید به همکاران گفت، یعنی امروز روز شماست؛ این روز را که با میلاد حضرت ولیعصر قائم آل محمد(ص) و جشن فوقالعاده بزرگ شیعیان مصادف شده است، گرامی میداریم.
دکتر صدوق افزود: انتظار نجات، نعمتی است که ما در مذهب شیعی از آن برخورداریم؛ خصائل و نسب منجی برای ما روشن است. مذاهب مختلف و امتهای زیادی در دنیا به موعود و منجی در جهان معتقدند و بعضاً نام او را هم مهدی خواندند اما ما شیعیان منجی را با مختصات و مشخصات بهتری در
هندسه مذهبمان داریم و شرایط ظهور را میدانیم. نیاز زمانه و سیاهروزی روزافزونی که نصیب بشریت شده بهطور عقلانی میطلبد که بر آن پایانی باشد. ما این انتظار را پیوند میزنیم با کلام قرآن کریم که فرمود « أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» و باز در سورۀ دیگر میفرماید «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» و اراده کردهایم که بر بیچارگان زمین منت نهیم و آنها را به پیشوایی برکشیم و وارث زمین گردانیم.

با نگاه به جهان و آن چیزی که این روزها اتفاق میافتد، شاهد شیادانی هستیم که جمع کثیری از مردم را میفریبند و بر سر آنها بمب و موشک میریزند و آنها را به جان هم میاندازند و اینان از کثیفترین عناصر روی کره زمین هستند و آن را آلوده میکنند؛ بنابراین یک نیاز عقلانی وجود دارد که این وضع را پایانی باشد و در قرآن کریم و در مذهب شیعی به ظهور منجی وعده دادهشده است؛ اما این انتظار، هرگز انتظار توأم با رخوت و فرافکنی مسئولیت نیست، بلکه انتظاری توأم با پویایی، حرکت و امید که شعار دانشگاه شهید بهشتی است. وجود انسانِ منتظر، گرم به امید است و انشاءالله که همه به این صفت مزین هستیم. انتظار مسئولیت آور است و انتظار فرد مسئول متفاوت از افراد مأیوس و منفعل است.
معلمی علاوه بر دانش و تخصص لازم، به طهارت روح، نفس پاک، تربیت صحیح عدالتپروری، راستی و همه خوبیها نیاز دارد
رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه با اشاره به سالروز شهادت آیتالله دکتر مطهری خاطرنشان کرد: آیتالله شهید مطهری، نامردانه به شهادت رسید، ایشان میتوانست امید انقلاب باشد. اینجانب بهدفعات افتخار درک محضر این شهید بزرگوار را داشتم؛ شخصیتی مظلوم، عالم و مسئول بود، از حوزه برخاسته بود و در پیوند بین حوزه و دانشگاه سختیهای فراوانی را در مواجه با افکار و مکاتب دیگر متحمل شد. روز معلم در جمهوری اسلامی ایران با خون این عالم شهید پیوند خورده است و این بهطور نمادین به این معناست که معلمی علاوه بر دانش و تخصص لازم، به طهارت روح، نفس پاک، تربیت صحیح عدالتپروری، راستی و همه خوبیها نیاز دارد. اگر مربی خوبی نباشیم چگونه میتوانیم دانشآموز و دانشجوی خوبی تربیت کنیم؟ بنیانگذار انقلاب اسلامی میفرماید: «معلمی شغل انبیا است». این شأن علم، آموزش و معلم است، انشاءالله که از این صفات برخوردار باشیم و اگر زیر چتر ارزشها بودیم میتوانیم علم را بهصورت مثمر و مفید منتقل کنیم در غیر این صورت نتیجه انتقال علم مشخص نخواهد بود.
رئیس دانشگاه ادامه داد: در جامعه ما والدین از همان سالهای آغازین تولد فرزندانشان سعی بر سکونت در محله و منطقه خوب برای دسترسی به مدارس و مراکز آموزشی مناسب و شایسته دارند و وظیفه خود را در حد توان انجام میدهند اما این ما هستیم که نقش مهمی در حل مشکلات آموزشوپرورش و آموزش عالی داریم. گرچه حضور و وجود میلیونها دانشآموخته دانشگاه، تحصیل بالغبر5 میلیون دانشجو و صد هزار دانشآموخته دوره دکتری در کشور در کنار منابع طبیعی و ویژگیهای استراتژیک سرزمینمان، قوت است اما استفاده و بهرهبرداری از توانمندیها نیازمند شرایطی است که بخشی از آن در حوزه وظایف و اختیارات دولتمردان و حاکمیت قرار دارد و بخشی هم در حیطه کار و مسئولیت استادان دانشگاه و متخصصان آموزش عالی است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با برشمردن چالشهای آموزش عالی در کشور تأکید کرد: توسعه بیرویه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در ده سال گذشته و همچنین کاهش تقاضا در مقطع کارشناسی در گروههای آزمایشی علوم انسانی و ریاضی در کشور یک فاجعه است؛ در دوران سفارت اینجانب در سازمان یونسکو شاهد بودم در این سازمان بینالمللی عقیده بر این بود که در کشورهای درحالتوسعه باید توجه و اهتمام ویژهای به علوم پایه شود. این علوم، پایه توسعه علم در کشور هستند درحالیکه متأسفانه جریان عمومی در کشور به امید دستیابی به شغل، به سمت گروه علوم تجربی متمایل است و در مقطع کارشناسی رشتههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه با عدم توازن روبرو هستیم، این معضل بزرگی است که باید برای آن چارهای اندیشید.
دکتر صدوق افزود: ناکارآمد بودن آزمونهای ورودی خصوصاً در مقطع کارشناسی ارشد و نبود یک نمره حدنصاب حداقلی برای پذیرفتهشدگان در دانشگاهها از دیگر چالشهای پیش روی آموزش عالی است؛ فرآیند پذیرش در دوره کارشناسی ارشد به گونه است که دانشجوی استعداد برتر در کنار
دانشجویان با ظرفیت و توانمندی کمتر قرار میگیرد به طبع سطحدانشجویان با ظرفیت و توانمندی کمتر قرار میگیرد به طبع سطح آن کلاس افت خواهد کرد و استاد نیز در اداره کلاسی که دانشجویان با سطح استعدادهای متفاوت حضور دارند با مسئله مواجه میشود.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: ناهماهنگی محتوای درسی در سالهای پایانی دبیرستان و سال اول دانشگاه نیز مسئلهای درخور اهمیت و توجه است؛ عدم اشتغال تماموقت دانشآموختگان نیز چالش دیگری است. بر اساس آمار، 40 درصد بیکاران کشور را دانشآموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تشکیل میدهند که باید راهکاری برای این معضل اندیشید.
سه حوزۀ آموزش، پژوهش و نوآوری و کارآفرینی مقولههای درهم تافته هستند؛ بدون آموزش خوب، پژوهش خوب حاصل نخواهد شد و بدون پژوهش خوب، آموزش خوبصورت نمیگیرد و این دو مقوله در کنار و توأمان باهم به کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری دانشآموختگان منجر خواهند شد.
دکتر صدوق با مطرح کردن این پرسش که باوجوداین مشکلات وظیفه و مسئولیت ما بهعنوان متولیان امر آموزش و پژوهش چیست؟ اظهار داشت: سه حوزۀ آموزش، پژوهش و نوآوری و کارآفرینی مقولههای درهم تافته هستند؛ بدون آموزش خوب، پژوهش خوب حاصل نخواهد شد و بدون پژوهش خوب، آموزش خوبصورت نمیگیرد و این دو مقوله در کنار و توأمان باهم به کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری دانشآموختگان منجر خواهند شد. تربیت دانشجوی نوآور و کارآفرین، رسالت دانشگاه نسل سوم است، ایجاد شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد ازجمله سازوکارها برای نیل به این مقصود است.
همواره از اعضای هیئتعلمی خواستم که دانشجویان دوره دکتری را شریک پروژههای پژوهشی خود کنند و بستر مناسبی را برای بالندگی و اشتغال دانشجویان در آینده فراهم آورند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: اشتغال مسئله مهم مبتلابه جامعه است تا جائیکه به یک مسئله امنیتی در کشور تبدیلشده است اما این چالش محدود به کشور ما نیست، بررسی ساده نشان میدهد که تمام دانشگاههای معتبر دنیا در حوزه کارآفرینی و تشکیل پارکهای علم و فناوری برنامهریزی و سرمایهگذاری میکنند. «تحول در برنامههای درسی متناسب با دنیای کار» در حوزه اختیار دانشگاهیان است و که متأسفانه از این ظرفیت و فرصت به شایستگی استفادهنشده است. در دنیای کنونی شرایط متقاضیان برای انتخاب رشته و دانشگاه تغییر کرده است، دانشجویان برای تحصیل، رشتههایی را انتخاب میکنند که پس از فارغالتحصیلی بتوانند وارد بازار کار شوند، از سوی دیگر رقابت تنگاتنگی بین دانشگاههای بزرگ دنیا برای جذب استعدادهای برتر وجود دارد و متأسفانه شاهد هستیم جوانان نخبه و مستعد بهسادگی از کشور خارج میشوند. آیا راهکاری برای این مسئله اندیشیده شده است؟ آیا به دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد میآموزیم که پروژههای تحقیقاتی تعریفشده، شخصیت علمی شما را شکل خواهد داد؟ تعریف پروژه چگونه است؟ همواره از اعضای هیئتعلمی خواستم که دانشجویان دوره دکتری را شریک پروژههای پژوهشی خود کنند و بستر مناسبی را برای بالندگی و اشتغال دانشجویان در آینده فراهم آورند.
دکتر صدوق در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاهی مورد اعتماد در کشور است؛ برای افزایش و ارتقای این اعتماد باید روشهای درسآموزی و دانشجو پروری بازنگری شود. امروز به کسب مهارت
نیازمندیم؛ صرفاً داشتند دانشنامه دورههای مختلف تحصیلی کفایت نمیکند؛ برگزاری دورههای تخصصی کوتاهمدت راهکار قابلتأملی است، در صورت نیاز باید رشتهها را جایگزین کرد و گرایشهای جدید به وجود آورد، این جزء وظایف ما و در حوزه اختیارات ما است، شاخهشاخه کردن دروس چاره کار نیست. عدم استقبال دانشجویان پسر برای ادامه تحصیل در دانشگاهها به دلیل نگرانی برای اشتغال است باید چارهای اندیشید و برای ارتقاء جایگاه دانشگاه قدم برداشت.

نیازمندیم؛ صرفاً داشتند دانشنامه دورههای مختلف تحصیلی کفایت نمیکند؛ برگزاری دورههای تخصصی کوتاهمدت راهکار قابلتأملی است، در صورت نیاز باید رشتهها را جایگزین کرد و گرایشهای جدید به وجود آورد، این جزء وظایف ما و در حوزه اختیارات ما است، شاخهشاخه کردن دروس چاره کار نیست. عدم استقبال دانشجویان پسر برای ادامه تحصیل در دانشگاهها به دلیل نگرانی برای اشتغال است باید چارهای اندیشید و برای ارتقاء جایگاه دانشگاه قدم برداشت.
رئیس دانشگاه افزود: به کلیه اعضای هیئت علمی که امروز در مقوله آموزشی برگزیده شدهاند تبریک عرض میکنم و برای آنها در پیمودن نردبان دانش و آموزش نسل جوان و آیندهساز کشور آرزوی دوام توفیق دارم.